Gijs van Heijst

Maak kennis met een projectleider

“Je maakt meer buiten de deur dan op kantoor.”

Van jongs af aan heeft hij al liefde voor beton. Op grote projecten van BBS loop je hem bijna zeker tegen het lijf: Gijs van Heijst!

- Gijs, wat is jouw functie bij BBS?

Op het moment ben ik projectleider.


- Wat is eigenlijk het verschil tussen de projectleider en de uitvoerder?

Dat ligt een beetje aan de branche waar je werkzaam bent, maar bij BBS richt de uitvoerder zich op het juist uitvoeren van de dagelijkse, praktische werkzaamheden op de bouwsite. De projectleider houdt zich bij het project ook bezig met de financiële kant van de zaak, de inkoop van materieel en materiaal en het beheren van de planning. 

Voorheen was ik ernaast ook de KAM-coördinator (kwaliteit, arbeidsomstandigheden en milieu) , maar nu we steeds meer projecten hebben gekregen is dat een aparte functie geworden.

Je vormt bij elk project, of ‘kunstwerk’ zoals we dat in de branche noemen, één team met de uitvoerder en uitvoerenden want je kan niet zonder elkaar en je wilt hetzelfde doel bereiken.


Wil je je collega’s ècht helpen om kwalitatief goed werk te leveren, dan is het belangrijk dat je elke dag aan hun zijde staat, dat je goed uitlegt wat verwacht wordt.

- Gijs van Heijst


- Hoe ziet een gemiddelde dag voor jou eruit?

Kort gezegd: Ik rij om 6 uur ’s ochtends weg en ben rond 6 uur ’s avonds weer thuis. Daar tussenin moet alles gebeuren. De projecten van BBS kunnen overal in Nederland zijn, ik kom uit Andelst in Gelderland, dus in de praktijk rijd ik zo’n 100.000 km per jaar.


- Kun je niet veel reistijd besparen door je werk vanuit het kantoor doen?

Een klein deel van het werk kan ik op kantoor doen en bij grote projecten staat er een keet op locatie, maar de sleutel tot succes is dat je zelf op het karwei bent. Wil je je collega’s ècht helpen om kwalitatief goed werk te leveren, dan is het belangrijk dat je elke dag aan hun zijde staat, dat je goed uitlegt wat verwacht wordt. Ik kan in theorie ook Whatsappjes sturen, maar ze kunnen alleen maar naar een hoger niveau groeien als je er voor ze bent en al je tijd investeert. Het is niet alleen belangrijk om uit te leggen dát er kwaliteit geleverd moet worden, maar ook hoe je die kwaliteit kunt bereiken door het werk op een bepaalde manier te doen. Je maakt meer buiten de deur dan op kantoor.


- Heb je daar een voorbeeld van?

Een eenvoudig voorbeeld is goed kitwerk. Ik leg dan graag uit wanneer en hoe je een rugvulling voor een kitvoeg gebruikt en waarom zo’n rugvulling een ronde vorm heeft. Dat zijn kleine details, maar die zorgen voor een perfecte afwerking. Niet al onze medewerkers spreken vloeiend Nederlands, dus dat is soms een interessante uitdaging, maar iedereen vindt het fijn om te weten waarom ze dingen op een bepaalde manier doen. Het zorgt voor een hecht en betrokken team.


- Tijdens ons interview sprong de kat Pépé in je nek voor een knuffel, maar je gezin is nog groter dan dat?

Dat klopt, ik heb een vrouw en twee kinderen. Een meisje van 14 en een jongen van 11.


- Hoe combineer je je gezin met je werk?

Mijn gezin is natuurlijk het belangrijkste. Elke woensdagavond geef ik voetbaltraining aan het team van mijn zoon en op zaterdag ga ik dan als één van de drie coaches naar de wedstrijden. Mijn dochter doet aan paardrijden, dus dat betekent dat mijn vrouw en ik onze taken verdelen.


- Hoe is jouw liefde voor het betonwerk ontstaan?

Mijn vader werkte in de betonreparatie. Op jonge leeftijd kreeg ik dus al veel van het werk te zien. Ik ben na mijn middelbare school eerst MTS en vervolgens HTS Civiele Techniek gaan doen, want ik wilde graag bezig zijn met echte ‘kunstwerken’, zoals tunnels en bruggen.


- Wat voor werk ben je na je opleiding gaan doen?

De pech was dat er in 2005 een financiële crisis aan de gang was en dat er niet genoeg werk was in de betonsector. De Wegenbouw had meer mogelijkheden. Al vrij snel kon ik aan de slag als assistent uitvoerder. Na een maand werd de uitvoerder echter ernstig ziek en moest ik hem vervangen. Dat was nogal een leerschool. Als je net van school komt weet je niks! De stratenmaker en de kraanmachinist hebben mij toen geweldig geholpen met het inschatten en plannen van het grondwerk. Ik had geen idee hoeveel meters je kon maken.

De belangrijkste les die ik toen heb geleerd is dat je iedereen nodig hebt. Als uitvoerder kan je niet zomaar roepen wat iedereen moet doen. Het is belangrijk dat je heel goed weet hoe iets precies gedaan moet worden en dat bereik je door goed naar je collega’s te luisteren.

Na een tijdje ben ik als uitvoerder bij de Geleiderail-sector gaan werken (Geleiderail voorkomt dat voortuigen van de weg raken, kantelen of zelfs de middenberm doorkruisen, met alle gevolgen van dien.)


- Dat waren ongetwijfeld hele andere werktijden?

Dat klopt. Het is een specialistische branche en je werkt alleen maar ’s nachts en in het weekend. Het hoogtepunt was dat we een keer met 60 man, in één weekend, wel 9 km geleiderail hebben vervangen. Dat is niet alleen zwaar, maar na een aantal jaren is het ook geen grote uitdaging meer.


- Wat ben je daarna gaan doen?

In 2009 mocht ik als onderdeel van de Koninklijke BAM-groep voor HOKA Verkeerstechniek een eigen vestiging in Apeldoorn opzetten. Dat is ook een wereld apart. Het betekent in het kort dat bij verschillende soorten projecten het verkeer letterlijk in goede en veilige banen wordt geleid. Je zet iets neer en je haalt het weer weg. Niets van wat je ‘bouwt’ is definitief en je begint voordat anderen beginnen en je bent als laatste klaar als iedereen weer weg is.

Het leukste project was Koninginnedag 2012, waar we alle verkeersafzettingen in en rond Rhenen en Veenendaal hebben geregeld. Later heb ik hetzelfde soort werk voor Heijmans in Veenendaal mogen doen.


Beloof geen dingen die je niet waar kunt maken.

- Gijs van Heijst


- Hoe ben je uiteindelijk weer bij je ‘eerste liefde’, beton, terechtgekomen?

Toen ik de verkeersafzettingen op de Afsluitdijk regelde, deed de firma Vogel B.V. daar het betonwerk. Mijn liefde voor beton was inderdaad groter dan mijn liefde voor het werk op de Afsluitdijk. Ik ben toen met Vogel B.V. in gesprek gegaan. Aanvankelijk zou ik als calculator aan de slag gaan, maar er was gelukkig nog meer behoefte aan een uitvoerder. De daaropvolgende jaren heb ik met veel plezier het constructief- en betonherstel gedaan van balkons tot hele flatgebouwen.

Dennis Meiring (de huidige bedrijfsleider van BBS) en ik kennen elkaar via Vogel B.V. Toen hij de overstap maakte naar BBS, hebben we besloten om onze samenwerking voort te zetten en zo ben ik uiteindelijk bij het mooie BBS terechtgekomen, waar ik al bijna 3 jaar met veel plezier werk.


- Dank je wel voor dit interview Gijs. Wil je nog een levenswijsheid of een motto met ons delen?

Een heel eenvoudig motto: ‘Beloof geen dingen die je niet waar kunt maken’. Ik probeer dat zowel op mijn werk als privé consequent toe te passen en ik verwacht dat ook van anderen. Het voorkomt veel problemen en ik heb daardoor eigenlijk nooit gezeur.

      Dennis Meiring
Hi, welkom bij BBS! Kan ik je misschien ergens mee helpen?